این خودرو در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک خودرو نظامی پشتیبانی چندمنظوره در شرکت مرسدس بنز طراحی شد و حالت آن جعبه مانند، اسپرت، بسیار قدرتمند در جاده‌ها و با حد اکثر امنیت سرنشینان ساخته شده بود.

شرکت مرسدس بنز به پیشنهاد محمدرضاپهلوی، شاسی‌بلند کلاس جی را برای ارتش ایران طراحی کرد، اما به واسطهٔ انقلاب ۵۷ این محصول هیچ‌گاه به ارتش ایران نرسید و به خودروی اصلی ترابری سبک ناتو تبدیل شد.[۷][۸]بعد از چند سال خودروی مورد نظر تولید شده و اولین محموله وارد ایران شد ولی با وقوع انقلاب دولت جدید از خرید مرسدس ها سر باز زد. مرسدس ماند و خودروهای تولید شده. اولین پیشنهاد به ارتش آلمان بود ولی ارتش آلمان به خاطر قیمت، از خرید امتناع کرد تا اینکه بالاخره آرژانتین خودروها را خرید و در جنگ فالکلند یکی از این خودروها به عنوان غنیمت ارتش انگلیس به لندن برده شد، سربازان خسته از لندرور خشک و خشن ماشینی را سوار شده بودند که مانند لندرور همه جا رو بود و مانند جگوار نرم و راحت به این ترتیب تمامی خودروهای مانده در انبار مرسدس را بریتانیا یکجا خرید و به ترتیب کشورهای دیگر حتی خود ارتش آلمان نیز مشتری خودروها شدند و کلاس جدیدی در تولیدات مرسدس گشوده شد به نام G-Class امروز پس از گذشت چندین دهه تولید که تغییرات ظاهری خیلی جزئی (ولی باطنی بسیار) روی این مدل بوده هنوز از نظر قیمت رتبه بالایی را بین محصولات کمپانی مرسدس بنز دارد.[۹]

اگر دقت کرده باشید، نسخه جدید مرسدس بنز کلاس G را تحت عنوان «نسل جدید جی کلاس» معرفی نکردیم. دلیل آن است که رویه تولید در خانواده محصولات کلاس جی مرسدس بنز همانند سایر خودروهای این برند نیست. در حقیقت هر سری جدید معرفی‌شده از خانواده کلاس G الزاما به عنوان نسل جدید شناخته نمی‌شود، چراکه هر سری جدید، معمولا از بسیاری جهات (مخصوصا از دیدگاه طراحی پلتفرم و اصول اصلی تولید) با سری پیشین خود مشترک است.

اگرچه نسل دوم رسمی مرسدس بنز کلاس جی در سال ۲۰۱۸ با کد شناسایی W463 به بازار معرفی شد، سری جدید مورد بحث در سال ۲۰۲۲ و با ارائه برخی تغییرات فنی با کد W464 روانه بازار شد، اما به عنوان نسل جدید این خودرو شناخته نمی‌شود. مدل ۲۰۲۵ نیز بر اساس همین پلتفرم تغییر یافته نسل دوم بنا شده است.

نکته مهم در سری جدید ارائه پیشرانه‌های سوخت فسیلی در ترکیب با سیستم هیبرید است که از تاکید مرسدس بنز بر خداحافظی آرام با پیشرانه‌های احتراق داخلی سوخت فسیلی خبر می‌دهد. هرچند مرسدس بنز برای سری جدید کلاس جی نسخه G63 AMG را با پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو به بازار معرفی کرده است. اما این مهم می‌تواند نشانگر تلاش مرسدس برای گذار از پیشرانه‌های قدرتمند اما پرمصرف بنزینی به سوی سیستم‌های هیبرید و سپس تمام الکتریکی در آینده نزدیک باشد.

برای این سری جدید، حق انتخاب یک پیشرانه توربو دیزل ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری به توان ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتون.متر و یک نسخه بنزینی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری توربو بنزینی با سیستم هیبرید ۴۸ ولت به توان ۴۴۳ اسب بخار و گشتاور ۵۶۰ نیوتون.متر ارائه شده است. اما قدرتمندترین نسخه نمونه G63 AMG است که با تکیه بر پیشرانه توئین توربو ۴ لیتری V8 خود قادر به تولید ۵۷۷ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتون.متر گشتاور است. گشتاور از طریق گیربکس اتوماتیک ۹ سرعت (9G Tronic) و سیستم دو دیفرانسیل دائمی (AWD) و مجهز به سه قفل دیفرانسیل جلو، عقب و مرکزی منتقل می‌شود. این سیستم هیبرید به عنوان نیروگاه کمکی به سیستم اضافه شده است، به این معنا که سیستم هیبرید عرضه‌شده در سری جدید بنز کلاس G، قابلیت حرکت در حالت تمام الکتریکی را ندارد.

کاهش نقطه ثقل در نسخه جدید جی کلاس به نسبت نسل پیشین موجب بهبود سواری و کاهش حرکت گهواره‌ای خودرو در پیچ شده است، اما با وجود استفاده از شیشه‌های ضد صدا (آکوستیک) جلو و جانبی، به دلیل ارودینامیک نه‌چندان جالب اتاق جعبه‌مانند این خودرو، همواره صدای باد در سرعت‌های بالا به گوش سرنشینان خواهد رسید. یکی از انتقادات همیشگی از کلاس جی، مصرف سوخت زیاد آن بوده است که متاسفانه در نسخه هیبرید جدید نیز برطرف نشده و همچنان قابل توجه است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودروبنزینی+برقی (هیبرید)
حجم موتور۴ لیتر
سیلندر / سوپاپ۸ / ۳۲
تنفس موتورتوئین توربو
قدرت۵۷۷ اسب بخار
گشتاور۸۵۰ نیوتن.متر
گیربکس۹ سرعته اتوماتیک
محور محرکدو دیفرانسیل دائم
شتاب۳.۹ ثانیه
سرعت۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۱۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۶
فرمانبرقی
بدنهشاسی بلند سایز متوسط
نوع رینگآلومینیومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *